Viimeksi päivitetty 23.5.01 |
1 2 3 4 5 1 5 9
1 2 3 4 5 1 7 7
1 2 3 4 3 4Voisko tämän tasaisempaa "vaikeimman jakautumaa" olla.
-2 -1 0 1 2 1 4 4 4
Asiasisältönsä puolesta suhteellisen "eläväinen" kurssi tahtoo helposti kärsiä rakenteen vakiintumattomuudesta.
Toivottavasti onnistun näissä suhteissa parantamaan asioita syksyyn mennessä.
Projektitöitä ei yleensä haluta ainakaan pakollisiksi. Toisaalta toivotaan linkkejä reaalimaailmaan.
Myös välikoe/harjoituspistesysteemiä pidetään hieman "raakana", vaikka se saakin toisaalta ymmärtämystä.
Muutamia kommentteja tyyliin:
Absurdia opetella Maplea, kun sitä ei kokeissa kysytä.
Vastaväite: Koetilanne on hyvin erikoinen, siinä on pakko tyytyä
lyhyisiin pikkutehtäviin, jotka on ratkaistava nopeasti.
Harjoitus/projektityö testaa aivan erityyppistä osaamista, pitkäjänteisempää
asiaan paneutumista. Se on lähempänä oikeaa elämää.
Ajatukseni on, että osassa harjoitustehtäviä testataan niitä osaamisen
puolia, joita koetilanteessa ei ole mahdollista testata.
Ehkäpä tuo koko kouluaikaa varjostava ylioppilaskirjoituspeikko
on tehnyt tehtävänsä, ajatellaan, että kokeissa saatu pistemäärä mittaa
ihmisen kaikki todelliset kyvyt ja ominaisuudet.
Kevään kokemusten ja näiden palautteiden johdosta olen silti taipuvainen
muuttamaan pistelaskua systeemiin 30/70 nykyisen 40/60 sijasta ja myös
lisäämään perinteisten tehtävien osuutta siihen tapaan, jonka jo aloitin
V2-kurssin loppupuolella. Tämä tarkoittaa sitä, että harjoitustöistä/tehtävistä
palkitaan yhtälailla kuin ennen, mutta välikokeiden painoarvoa lisätään,
jolloin mahdollisuus hyvään arvosanaan on myös hiukan pienemmällä
tehtäväpanostukella.
Projektitöistä en kylläkään halua luopua, mutta kenties
voitaisiin toimia enemmän siihen tyyliin, että sillä annetaan
vaihtoehtoinen mahdollisuus parantaa arvosanaa.
Projektityön ei tarvitse olla laaja, eikä se myöskään merkitse pelkkää
ohjelmointia. Toki ohjelman käyttö on yleensä tarpeen jossain osassa
työtä.
Yksi hyvä kokemus oli tältä keväältä ja edelliseltä V2/V3-kurssilta
eräitä muita.
Tuntuu, että projektiin tarttuneille se on saattanut olla kaikkein
antoisinta osaa kurssista. Myös infolaisille luonteenomainen esityksen
rakentaminen www-sivujen, työarkkien, liitutaulun, videotykin ym. yhdistelmänä
on
mahdollisuus, jota en ainakaan kokonaan haluaisi jättää käyttämättä.
Täytyy sanoa oman kokemukseni perusteella, että iv-porukka on tässä
suhteessa jopa omaa luokkaansa moniin muihin verrattuna.
Yritän esittää Matlabin mahdollisimman helppotajuisesti.
Kannattaa ehkä aloittaa taas ylimääräisellä harjoituksella, jossa
tutustutaan Matlabiin.
Asiaa helpottaa myös LAODE-kirja. Jos joku haluaa jo tutustua Matlab-
perusteisiin,
niin tässä,
tässä
ja tässä
Jos haluat harjoitella kotikoneella, ota minuun yhteyttä.
7. Kirjoista
Hyvä tietää, että kaikilla vastanneilla on/on ollut Kreyszig
käytössään.
V3:ssa pidetään sitä nyt pääkirjana. Toki sen ulkopuolelta otetaan
täydentäviä asioita. Onneksi meillä on käytettävissä myös kirjastoihin
V-kurssien tarpeita varten hankitut GLJ ja LAODE (kumpaakin yht. n. 12 kpl).
9. Matlabista
Yksi eieieieiei!!!!! on, mutta kokonaisuus on Matlabia suosiva.
Voihan olla, että (ei)^5 muuttuu ihastuksen huudahteluiksi, kuka
sitä koskaan tietää!
Palautevastauksissa esiintyi hyvä kysymys:
Miksi sitten opettelemme Maplea, kun Matlab on niin erinomainen ohjelma? .
Juttu on sellainen, että ohjelmien joukko on vain
osittain järjestetty.
Maplella voi tehdä ihmeellisiä asioita (symbolilaskentaa), josta Matlab-
käyttäjä ei voi uneksiakaan. Lisäksi Maplen kaunis graafinen käyttöliitymä
on aika houkutteleva verrattuna Matlabin vaatimattomaan tekstipohjaiseen.
Toisaalta Matlab on numeerisessa matriisilaskennassa paljon tehokkaampi
ja myös helppokäyttöisempi. Sillä voi silmänräpäyksessä tehdä
pitkien vektoreiden Fourier-muunnoksia jne., jne. Esim.
signaalinkäsitelyssä se on yliveto. Muistakaamme myös vaikka Antin tekemää
kuvatiedoston pakkausprojektia, jossa kuvamatriisille tehtiin SVD.
Matlabissa on paljon sellaista valmista työkalua, jolla hommat voidaan
tehdä alusta loppuun, eikä vain sanoa, että jos saisimme jpeg-kuvasta
matriisin, niin homma jatkuisi näin..
Siinä on myös selkeämpi ja johdonmukaisempi matriisi/vektoriajattelu
sisäänrakennettuna.
Matlab on Maplen tavoin tulkkaava systeemi, sitä voidaan siten käyttää
samalla tavoin "laskintyylisesti", eli se ei ole
sen enempää (eikä vähempää) "ohjelmointia" vaativa kuin Maplekaan.
Muut aihe-ehdotukset otan kiinnostuksella vastaan, mutta en varmaankaan
voi tällä kertaa toteuttaa logiikan tai algebran/lukuteorian osaa.
Harkitsen niitä seuraavalla V2:lla.
FFT ja numeriikka ovat mukana syksyn kurssilla varmasti. Tuo "wavelet"-
ehdotus on mielenkiintoinen, pidän sen korvan takana, tosin en uskalla
luvata ensi syksyksi vielä.
Puheenvuoroja voi toki laittaa myös uutisryhmään. Tällöin kannattaa laittaa
kopio minulle maililla, muussa tapauksessa en ehkä tule huomanneeksi.
Pian aloitan myös V3-kurssisivun rakentelun syksyä ajatellen.
9. Aihe-ehdotuksista
Todennäköisyys/tilasto-osuus pidetään tällä kertaa, sitä on toivottu
painokkaasti myös koulutusohjelmatoimikunnalta.
Muuta
Lisäilen tänne sitä mukaan kuin oppilailta tulee uutta, sekä itselleni
tulee jotain mieleen.
Kiitokset kaikesta palautteesta ja vielä kerran :
Oikein hyvää kesää !