Yhteenveto V2-kurssin palautteesta 2001

Viimeksi päivitetty 23.5.01

2. Luento-opetus

    1  2  3  4  5
       1  5  9

3. Harj.

    1  2  3  4  5
       1  7  7

4. Vaikein kolmannes

    1  2  3
    4  3  4
Voisko tämän tasaisempaa "vaikeimman jakautumaa" olla.

9. V3 Matlab vai ei

Vastustan jyrkästi -2 ,..., kannatan lämpimästi 2
    -2  -1   0  1   2  
     1   4   4  4

9. V3, aihe-ehdotuksia, muuta matikkaa

Valinnaisia lisäkursseja (no 10)

Opettajan kommentteja (ruskealla)

5. Luennoista

Luentojen selkeämmän rakenteen ja käsialan suhteen yritän kaiken aikaa parantaa asioita. Hyvin tiedossani olevana ongelmana on ollut myös aika-ajoin harjoitustehtävien ja luentojen synkronointi, josta mainitaan.

Asiasisältönsä puolesta suhteellisen "eläväinen" kurssi tahtoo helposti kärsiä rakenteen vakiintumattomuudesta.

Toivottavasti onnistun näissä suhteissa parantamaan asioita syksyyn mennessä.

6. Harjoituksista

Yleisesti tuntuu kokonaisuus suhteellisen onnistuneelta (eikö vain). Kukaan ei myöskään ehdota, että tietokoneen käytöstä luovuttaisiin, vaan sitä pidetään asiaankuuluvana. Sensijaan useimmat näyttävät jossain määrin turhautuneen ohjelman kanssa seurustelun intensiivisyyteen ja seurustelukumppanin asettamiin tiukkoihin sääntöihin ja erinäisiin oikkuihinkin.

Projektitöitä ei yleensä haluta ainakaan pakollisiksi. Toisaalta toivotaan linkkejä reaalimaailmaan.

Myös välikoe/harjoituspistesysteemiä pidetään hieman "raakana", vaikka se saakin toisaalta ymmärtämystä.

Muutamia kommentteja tyyliin: Absurdia opetella Maplea, kun sitä ei kokeissa kysytä.

Vastaväite: Koetilanne on hyvin erikoinen, siinä on pakko tyytyä lyhyisiin pikkutehtäviin, jotka on ratkaistava nopeasti. Harjoitus/projektityö testaa aivan erityyppistä osaamista, pitkäjänteisempää asiaan paneutumista. Se on lähempänä oikeaa elämää. Ajatukseni on, että osassa harjoitustehtäviä testataan niitä osaamisen puolia, joita koetilanteessa ei ole mahdollista testata.

Ehkäpä tuo koko kouluaikaa varjostava ylioppilaskirjoituspeikko on tehnyt tehtävänsä, ajatellaan, että kokeissa saatu pistemäärä mittaa ihmisen kaikki todelliset kyvyt ja ominaisuudet.

Kevään kokemusten ja näiden palautteiden johdosta olen silti taipuvainen muuttamaan pistelaskua systeemiin 30/70 nykyisen 40/60 sijasta ja myös lisäämään perinteisten tehtävien osuutta siihen tapaan, jonka jo aloitin V2-kurssin loppupuolella. Tämä tarkoittaa sitä, että harjoitustöistä/tehtävistä palkitaan yhtälailla kuin ennen, mutta välikokeiden painoarvoa lisätään, jolloin mahdollisuus hyvään arvosanaan on myös hiukan pienemmällä tehtäväpanostukella.

Projektitöistä en kylläkään halua luopua, mutta kenties voitaisiin toimia enemmän siihen tyyliin, että sillä annetaan vaihtoehtoinen mahdollisuus parantaa arvosanaa. Projektityön ei tarvitse olla laaja, eikä se myöskään merkitse pelkkää ohjelmointia. Toki ohjelman käyttö on yleensä tarpeen jossain osassa työtä. Yksi hyvä kokemus oli tältä keväältä ja edelliseltä V2/V3-kurssilta eräitä muita. Tuntuu, että projektiin tarttuneille se on saattanut olla kaikkein antoisinta osaa kurssista. Myös infolaisille luonteenomainen esityksen rakentaminen www-sivujen, työarkkien, liitutaulun, videotykin ym. yhdistelmänä on mahdollisuus, jota en ainakaan kokonaan haluaisi jättää käyttämättä. Täytyy sanoa oman kokemukseni perusteella, että iv-porukka on tässä suhteessa jopa omaa luokkaansa moniin muihin verrattuna.

7. Kirjoista

Hyvä tietää, että kaikilla vastanneilla on/on ollut Kreyszig käytössään. V3:ssa pidetään sitä nyt pääkirjana. Toki sen ulkopuolelta otetaan täydentäviä asioita. Onneksi meillä on käytettävissä myös kirjastoihin V-kurssien tarpeita varten hankitut GLJ ja LAODE (kumpaakin yht. n. 12 kpl).

9. Matlabista

Yksi eieieieiei!!!!! on, mutta kokonaisuus on Matlabia suosiva. Voihan olla, että (ei)^5 muuttuu ihastuksen huudahteluiksi, kuka sitä koskaan tietää!

Yritän esittää Matlabin mahdollisimman helppotajuisesti. Kannattaa ehkä aloittaa taas ylimääräisellä harjoituksella, jossa tutustutaan Matlabiin. Asiaa helpottaa myös LAODE-kirja. Jos joku haluaa jo tutustua Matlab- perusteisiin, niin tässä, tässä ja tässä

Jos haluat harjoitella kotikoneella, ota minuun yhteyttä.

Palautevastauksissa esiintyi hyvä kysymys:

Miksi sitten opettelemme Maplea, kun Matlab on niin erinomainen ohjelma? .

Juttu on sellainen, että ohjelmien joukko on vain osittain järjestetty. Maplella voi tehdä ihmeellisiä asioita (symbolilaskentaa), josta Matlab- käyttäjä ei voi uneksiakaan. Lisäksi Maplen kaunis graafinen käyttöliitymä on aika houkutteleva verrattuna Matlabin vaatimattomaan tekstipohjaiseen.

Toisaalta Matlab on numeerisessa matriisilaskennassa paljon tehokkaampi ja myös helppokäyttöisempi. Sillä voi silmänräpäyksessä tehdä pitkien vektoreiden Fourier-muunnoksia jne., jne. Esim. signaalinkäsitelyssä se on yliveto. Muistakaamme myös vaikka Antin tekemää kuvatiedoston pakkausprojektia, jossa kuvamatriisille tehtiin SVD. Matlabissa on paljon sellaista valmista työkalua, jolla hommat voidaan tehdä alusta loppuun, eikä vain sanoa, että jos saisimme jpeg-kuvasta matriisin, niin homma jatkuisi näin..

Siinä on myös selkeämpi ja johdonmukaisempi matriisi/vektoriajattelu sisäänrakennettuna. Matlab on Maplen tavoin tulkkaava systeemi, sitä voidaan siten käyttää samalla tavoin "laskintyylisesti", eli se ei ole sen enempää (eikä vähempää) "ohjelmointia" vaativa kuin Maplekaan.

9. Aihe-ehdotuksista

Todennäköisyys/tilasto-osuus pidetään tällä kertaa, sitä on toivottu painokkaasti myös koulutusohjelmatoimikunnalta.

Muut aihe-ehdotukset otan kiinnostuksella vastaan, mutta en varmaankaan voi tällä kertaa toteuttaa logiikan tai algebran/lukuteorian osaa. Harkitsen niitä seuraavalla V2:lla.

FFT ja numeriikka ovat mukana syksyn kurssilla varmasti. Tuo "wavelet"- ehdotus on mielenkiintoinen, pidän sen korvan takana, tosin en uskalla luvata ensi syksyksi vielä.

Muuta

Lisäilen tänne sitä mukaan kuin oppilailta tulee uutta, sekä itselleni tulee jotain mieleen.

Puheenvuoroja voi toki laittaa myös uutisryhmään. Tällöin kannattaa laittaa kopio minulle maililla, muussa tapauksessa en ehkä tule huomanneeksi.

Pian aloitan myös V3-kurssisivun rakentelun syksyä ajatellen.


Kiitokset kaikesta palautteesta ja vielä kerran : Oikein hyvää kesää !